Olimpik Beijing dan Peperiksaan: Apa Kaitan ?

August 19, 2008 at 12:34 pm | Posted in Panduan Peperiksaan | Leave a comment
Tags:

19 Ogos 08

Saya baru selesai menonton acara jimnastic lelaki akhir Beijing Olimpik. Gaya dan persembahan setiap peserta akhir terlalu mengkagumkan. Cara mereka melakukan persembahan mereka nampak begitu hebat sekali. Ia cukup lincah. Tampak seperti mudah. Itulah persembahan ahli jimnastik yang telah berjaya sehingga ke peringkat akhir olimpik. Persembahan mereka cukup menghiburkan. Stunning. Par excellence. Wow. Puas. Out of this world !

TETAPI di sebalik kelincahan, kehebatan dan … (tidak ada lagi perkataan yang nak diluahkan) .. kita terlepas pandang satu perkara … mereka telah mengambil masa beribu-ribu jam berlatih. Jadual harian mereka sebelum kejuaraan ialah … LATIHAN, LATIHAN, LATIHAN, LATIHAN, LATIHAN ….  Mereka mesti medisiplinkan diri dan fokus 100% kepada latihan. Mereka mesti mengenepikan “keseronokan sementara” untuk memperolehi kemenangan.

Itulah pengajaran kepada anda yang sedang membuat persiapan akhir peperiksaan. LATIHAN, LATIHAN, LATIHAN. Anda perlu mendisiplinkan diri dan fokus hanya kepada peperiksaan. Ketepikan dulu keseronokan sementara. Lupakan dulu chatting, sms, DVD, lepak-lepak, tengok wayang, drama TV, jalan-jalan. Itu  boleh diaktifkan semula selepas peperiksaan nanti. Ingat hanya menerusi latihan dan disiplin yang mampu melonjakkan prestasi anda ke persada kejayaan dalam “Olimpik Peperiksaan” nanti. Selamat maju jaya.

 

Leave a Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.