Food Supplements / Makanan Tambahan dan Study !

September 27, 2008 at 3:33 pm | Posted in Panduan Peperiksaan, Umum, Untuk Renungan | 3 Comments
Tags:

28 September / Ramadan 08

Adik Fatimah dari Maahad Rahmaniah, Kuala Krai minta penjelasan saya mengenai “food supplements” atau “makanan tambahan”. Dia ingin mengetahui sama ada “food supplements” itu boleh membantu pembelajaran seseorang. Sebenarnya soalan asalnya dikemukakan dalam komennya kepada post saya mengenai “Bersama 4,000 Pelajar YIK di Kota Bharu”. Kebetulan anak saya Nurul Husna yang kini sedang melanjutkan pelajaran dalam bidang M.Sc in Food and Nutrition di Massey University New Zealand yang telah membaca soalannya secara sukarela telah tolong menjawab soalan berkenaan.

Berikut ini saya “copy – paste” jawapan Nurul Husna ke post ini:

Nurul Husna semasa singgah dekat Auckland, New Zealand. Jika ada apa-apa persoalan mengenai pemakanan dan pembelajaran boleh rujuk beliau. Lihat http://fusuna.wordpress.com/

“To adik Fatimah,
proud to know that u are the one of those students. I bet u really enjoyed the seminar as i never get bored joined dr drshukri’s seminar too.On behalf of Dr Shukri, I’ll answer your question regarding on food and supplements. Food can help to enhance your academic performance, and food can also make you sleepy. It’s what u eat and how much you eat. So, I recommend you to eat food that high in iron and iodine as they can enhance your cognitive performance.Food rich in iron are liver, meat, and poultry while high iodine foods are seafood and fish. Eat lots of fruits and vegetables as well to help the absorption of iron and iodine into your body. The most important things is, eat healthy breakfast everyday, (high fiber food such as wholemeal or cereal or oats with juice/milk). DRINK LOTS OF PLAIN WATER. Ok, bout supplement, yes u can take supplement but dont depend 100% on it. Make sure u have balance and healthy meal as well. I would not suggest u any supplements based on any company, but in my opinion, ginko biloba is good for your brain (based on scientific studies). oh ya, dont forget to do any physical activity esp sport. u can go for a jog/brisk walking/cycling, just to have some fresh air okay.I hope u can understand clearly bout my suggestions.
All the best in your study sister. May Allah bless you. thanks
-Nurul Husna Mohd Shukri-
-future nutritionist, insyaAllah-“

Saya hanya ingin menambah sedikit sahaja and “back to basics”. Kita berbicara mengenai “food supplements” atau “makanan tambahan”. Apa makna “supplement” ?  Ikut kamus ia bermaksud “something that you add to something else to improve it or make it complete” Diterjemahkan ke BM bermaksud – “sesuatu yang kita tambah ke atas sesuatu untuk menjadikan sesuatu itu lebih sempurna”. Ia membawa beberapa pengertian.

Pertama sekali: Pastikan kita mengambil makanan yang “complete” seperti yang dicadangkan oleh Kak Husna di atas. Hanya selepas itu apa jua “food supplements” yang diambil akan membawa kesan yang terbaik. Jika makanan harian kita sendiri terdiri dari “junk food” (selalu diterjemahkan sebagai “makanan ringan” atau “snek”. Salah, “junk food” patut diterjemahkan sebagai “makanan sampahan” yang bermaksud tidak berguna untuk kita sebenarnya) serta minuman bergas (yang terlalu banyak kandungan gula) maka “bergantang-gantang pil, vitamins, minuman bertenaga” yang diambil sebagai “food supplement” tidak boleh menampung kekurangan dalam makanan harian kita itu. Jadi petua pertama, sebelum mahu memastikan apa-apa makanan tambahan yang diambil itu berkesan, pastikan makanan utama itu sesuatu yang seimbang terlebih dahulu. Saranana Kak Husna di atas berkaitan.

Keduanya: Ambillah sehari secupak buah kismis yang didoa sekalipun, berapa botol air penawar pun, berkotak-kotak multi-vitamin pun dan pelbagai jenis makanan tambahan sekalipun … kalau kita tidak studi, ia tidak bermakna sama sekali. Pengajarannya, buah kismis yang didoa, air penawar, mulit-vitamin, tonik, dan macam-macam jenis makanan tambahan yang direkemen dipasaran HANYA BERFUNGSI untuk pelajar jika tugas pertama disempurnakan terlebih dahulu. Apa tugas pertama tu … tumpuan dalam kelas, rajin buat kerja rumah, banyak buat latihan dan latihtubi, tanya guru dan berjumpa guru jika tidak faham … umumnya rajin belajar.

Sekiranya anda menyempurnakan tugas pertama ini, maka InsyaAllah, apa jua food suplements yang diambil akan memberi kesan yang bagus. Saya tidak ingin merekeman mana-mana jenama. Ambillah mana yang anda yakin berkesan dan bila ambil ambil secara konsisten, iaitu berterusan dan bukan sekali sekala. Ia bersifat tambahan. Yang utama studi kuat, baru yang tambahan berfungsi mencernakan “markah tambahan”

Terima kasih.

3 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. yes ayah..you are absolutely right, avoid junk food, eat right, study consistent and of course ‘berdoa and bertawakal’. thanks for the page.

  2. thanks kak husna 4 answering my question..very useful tips!
    ive been practising the tips and advices..insyaAllah wif all my hard works will pay off..thanxx also to drshukri for the extra tips..nk tanya lg..erm..kak,did kak husna took any food supplements when kak was sitting in spm?glad to know that you are one of dr shukri’s daughter

  3. supplements? no.
    but i did eat lots of carrot..nak bagi mata terang sbb byk belajar, mata kabur. hehee
    but i did take supplemets during my final year in university, ginko biloba, and i got superb result on that semester. but we cant assume it was bcoz of the supplement. Study smart and hard, enjoy your life. live ur life to the fullest.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: