SEMINAR PENGUKUHAN MEMORI DI MRSM ALOR GAJAH

July 9, 2009 at 4:25 pm | Posted in 1 | 2 Comments

Ahad, 5 Julai 2009, Dewan MRSM Alor Gajah Melaka: 8 Pagi – 4.30 Petang

Kira-kira 300 pelajar terdiri daripada pelajar-pelajar Tingkatan 1, 2 dan 4 MRSM Alor Gajah serta pelajar dari pelbagai Tingkatan sekolah-sekolah di sekitar Alor Gajah dan juga MRSM Terendak telah mengikuti Seminar Pengukuhan Memori bersama saya. pecahan empat topik utama dibentangkan meliputi:

(a) Pengukuhan daya ingatan bermula dengan sikap yang betul. Skrip negatif seperti “susahlah nak ingat”, “macam mana nak ingat banyak sangat” telah dikupas sebagai halangan pertama dalam usaha seseorang memantapkan daya ingatan mereka. Sebagai gantinya dan berdasarkan beberapa latihan menarik semasa seminar di mana pelajar sendiri terkejut dengan kehebatan memori mereka, peserta telah diminta untuk mengganti dengan skrip seperti “daya ingatan saya best”, “ya … pasti boleh ingat” dan sebagainya.

(b) Prinsip daya ingatan yang berdasarkan 3R (register, retain and recall information – terima, simpan dan keluar balik maklumat) telah dihuraikan. Ketiadaan salah satu dari tiga aktiviti di atas akan menjejaskan memori seseorang.

(c) Nemonik atau teknik memori telah dibentangkan meliputi lima kaedah berikut (1) akronim (2) akrostik (3) bunyi seakan (4) cerita untuk ingat fakta (5) cerita untuk ingat formula. Selain daripada itu penggunaan (a) flash card atau kad mini, dan (b) kaedah mengingat dan menguasai gambarajah juga dibentangkan.

(d) Penggunaan Peta Minda untuk mengukuhkan daya ingatan: Oleh kerana ini bukan seminar atau bengkel peta minda, maka fokus hanya kepada kaedah untuk memanfaatkan peta minda mengukuhkan memori (bukann cara membuat peta minda). Ramai pelajar mungkin pernah belajar membuat nota peta minda (itupun perlu dipersoalkan kerana “peta minda” telah menjadi satu istilah generik, justru apa saja nota yang berbentuk lakaran dan gambar …. kononnya dilabel “peta minda“). Dalam seminar ini saya menerangkan kepada pelajar bagaimana memanfaatkan peta minda menerusi kaedah “lukisan di udara” (lihat gambar …. di bawah !)

Berikut ialah di antara komen pelajar:

“This is the best seminar I’ve ever had. I really enjoy !! Hope to have this kind of seminar again. Really get a lots of benefits. I learn a lot of techniques. The slides are bombastic and interesting”  Nurul Adnina, MRSM Alor Gajah

“Dr. memang bez giler ! Harap-harap saya dapat mengikuti motivasi Dr. pada sesi yang akan datang. Saya akan manfaatkan ilmu dan pengetahuan yang telah diberi” Nur Farhanah, MRSM Terendak

“Pada pendapat saya seminar ini amat berguna untuk para pelajar … banyak menyedarkan saya tentang teknik-teknik yang dapat kita aplikasikan dalam proses pembelajaran … tambahan pula penceramahnya sungguh bersemangat”   Khairul Amirin, MRSM Alor Gajah

“Saya amat meminati motivasi yang telah disampaikan oleh Dr. Shukri. Dari dulu lagi saya amat berharap untuk mendengar ceramah beliau. Kini akhirnya impianj saya tercapai !!! … Kini saya semakin bersemangat untuk berubah”  Noraza Hanafiah, MRSM Alor Gajah

“Alhamdulillah saya dapat bermacam-macam manafaat dari seminar ini. Bagus dan sangat menarik. Saya rasa sangat bertuah dan bersyukur atas segala peluang untuk pelajari bermacam-macam cara belajar. Saya berharap dapat hadiri lagi seminar seperti ini dan dapat terus menguatkan daya ingatan …. Ini merupakan ceramah motivasi paling menyeronokkan dalam sepanjang tahun ini. Nur Eirdina Nasuha, MRSM Terendak

“Dear Dr.Shukri, Your seminar’s great ! It really helped me improve my memory. Thanks for all your help. I really appreciate it'”  Amir Haziem, MRSM Alor Gajah

“Setelah melalui ceramah motivasi ini, saya sudah tahu memanfaatkan peta minda, kerana sebelum ini bila tengok je peta minda, pening tak faham. Tips-tips yang diberikan boleh membantu saya mengukuh daya ingatan untuk pelajaran saya. Terima kasih Dr. Shukri” Nur Irza Shahdatul, MRSM Alor Gajah

“Assalamu Alaikum. Bagi saya seminar ini sangat mantap dan memberi pengisian yang banyak. Dr.juga telah menyampaikan ceramah dengan menggunakan cara berkomunikasi yang baik … Ada masa, datanglah ke sekolah saya pulak” Muhammad Nur Akmal, SMK Sultan Alauddin

“You’re the best Dr. Shukri. I really have fun with your seminar. I hope to see you again in the future. Thanks for everything”  Fatin Syazwani, MRSM Terendak

“Tahniah Dr !! Dr. telah berjaya menguruskan program ini dengan gemilang. Terima kasih kerana doktor banyak membantu saya mengetahui pelbagai teknik menarik bagi menguatkan memori saya. Sangat menarik dan tidak membosankan. Terima kasih”  Nurul Iffah MRSM Alor Gajah

“Apa yang dapat saya katakan di sini cuma “you’re the best among the best and you make me become the best, Insya Allah.Video dan lagu-lagu yang diselitkan semasa seminar sangat wajar untuk mengelakkan pelajar terasa bosan” Nur’ain Mohammad Khamis, MRSM Alor Gajah

Blog 05“Clever girl …” satu gesture selepas peserta dapat ingat 80 angka serta 30 perkataan (kedua-duanyasecara berurutan) dalam masa yang tidak sampai 10 minit !

Blog 03Lakaran di udara …. satu kaedah mudah mengingati peta minda dengan mudah

Blog 02Satu lagi aktiviti lakaran di udara …. untuk memudahkan fakta dan gambar dalam  peta minda.

Blog 04Satu lagi “lakaran di udara” oleh peserta bukan pelajar MRSM tetapi dari sekolah sekitar Alor Gajah

Blog 09a“Yes, anda berempat diminta angkat rakan anda tu hanya dengan menggunakan satu jari sahaja setiap seorang ….” Whether you think you can or you can’t … you are right on both occassions (kata-kata Henry Ford) ! Apa kaitannya dengan Seminar Pengukuhan Memori ?. Yes, kebolehgunaan daya ingatan seseorang bermula dengan sikap yang betul. Kalau awal-awal lagi berkata “tak boleh”, maka tak mungkin anda boleh memantapkan daya ingatan anda.

Blog 08Ini bukan sesi soal jawab … tetapi peserta (bukan pelajar MRSM tetapi rakan dari sekolah sekitar)  yang ikut serta bagi contoh dalam latihan-latihan yang dijalankan mengenai nemonik.

Blog 06Enjoy the seminar …. Good !

Blog 01Bersama tuan Pengetua MRSM Alor Gajah, Tuan Haji Satari dan Timbalan-Timbalan Pengetua serta Guru Kaunseling.

2 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. assalamualaikum…saya merupakan salah seorang peserta yang terlibat dengan program ini..bagi saya..teknik mahupun ilmu yang telah disampaikan adalah ilmu yang boleh digunakan sehingga dewasa kelak..saya menyokong sekiranya tuan ingin menjejakkan kaki di MRSM ALOR GAJAH buat kali yang ke-2..wabillahitaufiq..

  2. I LOVE THIS PENCERAMAH..ALL THE BEST..MMG LAYAK JDI PENCERAMAH.. XMRSM ALOR GAJAH


Leave a Reply

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

