Kilauan Emas …. Confirm Malaysia Darul Tarfih !.

June 11, 2011 at 3:01 am | Posted in Uncategorized | Leave a comment

Dalam satu posting di blog ini pada 25 Februari 2009 saya poskan satu tulisan berjudul  “Malaysia … Apakah Kita Negara Darul Tarfih (Darul Hiburan) ? Saya mempersoalkan kebanjiran program realiti berbentuk hiburan nyanyian / tarian seperti GangStarz, Akademi Fantasia, Mentor,  One in A Million, Bintang Kecil, Malaysian Idol, Ikon Malaysia, Mari Menari, Sehati Berdansa. 

Kini sedang giat diperkenalkan satu lagi program baru – KILAUAN EMAS untuk mereka berumur 45 tahun ke atas. Mak Ayah dan Nenek dan Tok Wan akan dijemput untuk mengasah bakat bagi mencari penyanyi berumur lanjut yang terbaik ! Tak ada idea lain ke !. Memang hebat negara kita, cukup berinovasi, cukup kreatif, cukup imaginatif sehingga orang yang sepatutnya mengajak dan mengajar anak dan cucu agar jauh dari hiburan dan fokus kepada pelajaran, tetapi kini dengan program KILAUAN EMAS dia sendiri yang “melampau-lampau dalam hiburan”

Walau apa pun hujah diberikan, motif utama setiap program di atas ialah untuk menaikkan rating stesyen TV dan program masing-masing di mana secara langsung atau tidak langsung membawa pulangan semakin banyak dari segi iklan komersial dan tajaan. Wang yang menjadi asas utama tanpa memikirkan kesan ke atas remaja dan orang dewasa yang kini semakin terpaut dengan hiburan. Nenek dan Tok Wan sudah pandai menangis apabila seseorang peserta realiti show terkeluar dari pertandingan. Nenek dan Tok Wan lupa menangis apabila cucu mereka tidak pandai solat, cucu tak tau baca Fatihan, cucu tidak boleh hafal Qulhuwallah, cucu mereka tak tahu apa itu Ayat Qursi, cucu mereka tak nak belajar, cucu mereka berfoya-foya. Kini Nenek dan Tok Wan pula akan menangis apabila peserta-peserta terkeluar dari Kilauan Emas !

Saya amat bimbang, Malaysia khususnya MELAYU MUSLIM terlalu banyak disajikan dengan hiburan hingga kini timbul pelbagai masalah sosial. Bila konsert terlalu banyak, tiba-tiba statistik bayi kena buang meningkat, seks luar nikah dan sebagaiya. Masalah Mat Rempit (tak ada pula Chong Rempit atau Maniam Rempit !)  pergaulan sosial terlalu bebas, pelajar ponteng sekolah, malas belajar, disiplin remaja … semuanya kerana remaja kita sudah banyak hanyut !

Jangan salahkan mereka. Siapakah yang menganjurkan, menguruskan, membiayai dsb program-program realiti dan konsert-konsert yang tumbuh seperti cendawan selepas hujan ? Remaja ke ? Tidak ! Orang dewasa, iaitu Mak Bapak remaja tadi !

Bila pelajar-pelajar turut terbuai dan leka, kita marah mereka, kita berleter mereka dan kita pun buatlah pelbagai program koreksi untuk “membawa mereka balik ke bangkal jalan”. Malang sekali orang politik, termasuk pemimpin negara tidak pernah timbulkan isu ini seolah masalah ini begitu remeh sehingga tak perlu diwacanakan ! Mereka seolah-olah tidak sedar akan fenomena ini akan melumpuh dan meruntuh tamadun dan budaya masayarakat itru sendiri.  Sampai bila nak biaran remaja kita begini. Samai bila ! Sampai bila !

Program realiti yang semakin popular perlu diubah arahhaluan. Wujudnya Imam Muda adalah satu alternatif yang cukup baik.  Memang masyarakat kita menanti program seperti itu. Atas sebab itulah rating program Imam Muda amat tinggi.  Kita perlu ada program realiti seperti The Biggest Loser (sudah ada tetapi kurang dapat perhatian masyarakat Melayu — kena ada the Biggest Loser Melayu version) , Chef Kanak-kanak dan yang seumpamannay. Malah banyak lagi.

Tetapi yang terfikir KILAUAN EMAS. Patut ada program mengajak orang-orang tua-tua beribadah, bukan menyanyi dan menari ! Jika trend ini berterusan, betullah kita ni Malaysia Darul Tarfih (Darul Hiburan) !

Leave a Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.